Get Adobe Flash player


 

Doel en aandachtspunten training:

Het ontwikkelen van inzicht en het herkennen van de spelbedoelingen en algemene uitgangspunten binnen de zogenaamde "basisvormen":

  • spelbedoeling en algemene uitgangspunten duidelijk maken;
  • ontwikkelen technische vaardigheid;
  • leren spelen binnen een organisatievorm (zowel voor als achter, dit rouleren);

Het gaat in deze categorie vooral om het ontwikkelen van individuele technische vaardigheden. Dit, binnen en middels vereenvoudigde voetbalsituaties (basisvormen, 4 tegen 4 en 7 tegen 7). De coaching zal vooral gericht zijn op het verbeteren van de technische vaardigheid en de algehele lichaamscoördinatie.

Om hieraan optimaal inhoud te kunnen geven zal voortdurend moeten worden bewaakt of het spel nog wordt gespeeld, er nog plezier is en of er nog wat wordt geleerd. De coach moet dan ook kunnen omgaan met het aanpassen van de weerstanden aan het niveau van de spelers..

Leeftijdskenmerken

Inzicht

O11 spelers begrijpen het voetbalspel al wat beter dan O9 spelers, maar zijn absoluut nog niet in staat de voetbalbedoelingen als team na te streven. Vooral jonge O11 spelers spelen nog erg voor zichzelf, weten nog niet goed wat vrijlopen is, dus laat staan dat ze goed kunnen samenspelen. Heel belangrijk is dat je als jeugdtrainer of -begeleider accepteert dat dit zo is en geduld opbrengt om samen te moeten voetballen. Hun gedrag is vaak erg spontaan en zo voetballen ze ook. Ze overzien de complexe speelsituatie slecht en doen wat hun spontaniteit hen ingeeft. Balverlies wisselt zich snel af met balverovering. Enerzijds komt dit door een beperkte balvaardigheid, anderzijds door het beperkte inzicht in het spel. Op de trainingen zal op de balvaardigheden veel getraind moeten worden, het inzicht door veel kleine partijtjes.

Concentratie:

De spelers op deze leeftijd hebben nog maar een beperkte concentratie. De aandacht is zo weg, ze zijn zeer snel afgeleid. Dit moet niet als negatief gezien worden. Het is juist belangrijk dat ze open voor alle invloeden. Hierdoor leren ze de wereld kennen en ontwikkelen ze zich veelzijdig. Luisteren is dan ook een grote opgave voor ze. Ze leren veel meer door te doen en te kijken dan te luisteren. Stilstaan is nog een groot probleem voor ze.

O11 spelers zijn erg beweeglijk en zijn constant bezig met lijf en leden. Ook dit is heel positief, zo doen ze net als de O9 spelers veel bewegingsdrang op en leren de mogelijkheden van hun eigen lijf kennen. De coördinatie is al wat beter dan bij de O9 spelers het geval is. Dit zie je aan het trappen van de bal en het meenemen ervan. Bij een groot aantal zie je al functionele passeerbewegingen ontstaan. Laat ze dit ten volle uitproberen, ook al zou zo'n speler beter over moeten spelen volgens de voetbalwetten. Dus: veel laten spelen!

Motivatie

O11 spelers zijn ten opzichte van elkaar al een stuk socialer. Ze hebben al gevoel voor een opdracht. Voor hen wordt geldingsdrang en individuele prestatie al belangrijk, ze willen laten zien wat ze kunnen..

Trainingstof

Aandachts-/uitgangspunten

  • spelers leren door hen veel aan de bal te laten;
  • ideale leeftijd voor het aanleren van nieuwe bewegingen: veel trainen op technische vaardigheden;
  • vervolgens trainen op veldbezetting en teamorganisatie (voor, achter, links, rechts: laten rouleren);
  • oefeningen uitvoeren in vereenvoudigde wedstrijdsituaties: veel spel- en basisvormen ;
  • inspelen op belevingswereld van de E-pupil en zingeving oefeningen en regels duidelijk maken ;

Inhoud

  • afhankelijk van niveau geen of geringe weerstand invoeren;
  • basistechnieken en traptechnieken;
  • 1-1 duels en 1-2 combinaties;
  • lummelen met accent op nauwkeurige passing en balverwerking;
  • veldbezetting: bij balbezit vrijlopen, bij balverlies tegenpartij dekken en bal veroveren (voor, achter, links, rechts) ;
  • geen conditietraining ;

Tips begeleiding / training

  • als je iets wil uitleggen, doe het dan meteen voor. Zet de spelers van te voren daar waar je ze wilt hebben en houd de uitleg kort;
  • ga niet te lang met de stof door, maar zorg voor voldoende variatie;
  • benadruk het spel en niet de wedstrijd of onderlinge strijd. Bij lang niet elke O11 spelers gaat het al om de punten maar om de beleving. Het willen of moeten winnen staat vaak een ontwikkeling van het spel in de weg ;
  • houdt rekening met het taalgebruik van het kind. Gebruik geen moeilijke woorden als knijpen, kort, in de rug, positie houden, vrije ruimte etc;
  • Bij de O9 en O11 worden trainingen gegeven door middel van het circuitmodel.
    Natuurlijk zijn er ook andere vormen van training geven maar de KNVB staat achter het circuitmodel omdat er leuke resultaten mee worden gehaald en iedereen bezig is met voetbal;

JoomlaWatch Stats 1.2.8_04-dev by Matej Koval